Zmiany personalne w firmach handlowych to nic nadzwyczajnego, jednak jak częste takie zmiany powinny być, jeśli chcemy osiągać cele sprzedażowe?
Dylemat pomiędzy kolejną rekrutacją a inwestycją w szkolenie istniejącego personelu to częsty temat, z którym borykają się organizacje na różnych etapach rozwoju.
Co zrobić?
Zacznijmy od rekrutacji, która w zależności od branży, regionu i wielkości firmy może trwać bardzo długo. Znalezienie odpowiedniego kandydata wiąże się z poświęceniem czasu, zaangażowaniem różnych działów oraz wielu osób. Nawet jeśli korzystamy z firm zewnętrznych to na końcowych etapach to my, musimy spotkać się z kandydatem i ocenić czy dana osoba będzie pasowała do naszego zespołu.
Zatrudniliśmy w końcu handlowca
W trakcie od 3 do 6 miesięcy nie realizuje on celów sprzedażowych więc zwalniamy go i szukamy następnego. Kolejny raz angażujemy różne działy, firmy zewnętrzne i czas, aby znaleźć kolejną osobę. Przez kolejne miesiące w danym regionie nie ma sprzedaży, co przynosi straty. Takie działania są niestety praktykowane w wielu firmach.
Jak poprawić ten aspekt w firmie
Zacznijmy od wprowadzenia onbordingu, podczas którego nowi pracownicy zostaną odpowiednio przeszkoleni z zakresu produktów, procedur oraz będą wiedzieć, czym mają się zajmować. Pracownik od początku zauważy, że zależy nam na nim, a jego zaangażowanie wzrośnie, szybciej będzie przyswajał nową wiedzę i wdrażał ją do codziennej pracy.
Szkolenia z zakresu sprzedaży to kolejny krok by nowy pracownik stał się częścią zespołu. Dzięki rozwojowi nie tylko nowego, ale również obecnych pracowników budujemy skuteczny zespół, rozwijamy kompetencje i umiejętności, a to przyczynia się do osiągania wyników.
Mentoring pracownika
Najczęściej do nowo zatrudnionego pracownika dobieramy kogoś doświadczonego, kto realizuje cele, aby był jego mentorem. Podpowiadał, uczył, ale przede wszystkim wspierał w jego działaniach. Można również korzystać z zewnętrznego trenera, który będzie mentorował nie tylko nowego pracownika, ale cały zespół.
Wszystkie te elementy wpływają bardzo pozytywnie na zaangażowanie nowych i obecnych pracowników. Pomagają w stworzeniu skutecznego zespołu, który będzie współpracował, aby wspólnie realizować założone cele.
Oczywiście może się zdarzyć, że mimo całego procesu nowa osoba nie będzie chciała się rozwijać i być częścią zespołu. Wówczas niestety należy podziękować takiej osobie za współpracę.
Budowanie dobrego zespołu sprzedażowego to proces, a nie jedna rekrutacja.
Stosowanie tych trzech prostych kroków zaoszczędzi czas, pieniądze oraz poprawi funkcjonowanie całego zespołu.
Zacznij budować swój skuteczny zespół już dziś!
#TrenerSprzedazy #RozwójOsobisty #szkolenia #biznes #BudowanieZespolu